کیلومتر 5 اتوبان کرج قزوین، شهرک صنعتی بهارستان، گلستان ششم غربی، پلاک 127

02634760670 - 02634760476

جستجو

روند پیدایش و تفاوت انواع فلوت

کارتن یک ماده مستعد برای کاربردهای مختلف، از فلوت‌های ریز کم وزن برای بسته‌بندی فست‌فود تا فلوت‌های درشت و سنگین وزن برای چیدمان 5 ردیف ماشین لباسشویی روی هم است. برای اولین بار واژه کروگیت (Corrugate) (کنگره) که شامل یک رول کاغذ کنگره‌ای شده بود معرفی شد و سپس این کاغذ کنگره‌ای به کاغذ صاف دیگری متصل شد و سینگل فیس (Single Face) شکل گرفت. پس از سینگل فیس واژه سینگل وال (Single Wall) معرفی شد که به آن ورق سه لایه اطلاق می‌شود. در ادامه ورق پنج لایه (Double Wall) و ورق هفت لایه (Triple Wall) وارد بازار شد. ترتیب نامگذاری فلوت‌ها بر اساس ترتیب حروف الفبا بوده و معیاری از اندازه فلوت‌ها نیست. بر اساس اندازه فلوت، فلوت A بلندترین ارتفاع را دارد و پس از آن به ترتیب فلوت C، فلوت B و فلوت E قرار دارند. علاوه بر این، فلوت‌های دیگری نیز برای کاربردهای خاص وجود دارد.

فلوت A برای اولین بار در سال 1871 تحت عنوان یک ثبت اختراع توسط آلبرت جونز (Albert Jones) تولید شد. کاربرد اولیه کاغذهای کنگره‌ای شده (شکل 1)، استفاده از آنها برای لفافه‌پیچی بطری‌ها و لوله‌های شیشه‌ای چراغ‌های نفتی بود. ساختار فلوت A ویژگی ضربه‌گیری بسیار خوبی دارد. سه سال بعد (1874) الیور لانگ (Oliver Long) یک لایه کاغذ لاینر را به کاغذ کنگره‌ای چسباند و برای اولین بار سینگل فیس تولید شد(شکل 2). چندین سال بعد ماشین‌آلات به طور اختصاصی توسعه یافتند. در سال 1881، جورج اسمیت (George Smythe) اولین ماشین سینگل فیسر را برای شرکت تامسون (Thompson) و نوریس (Norris) ساخت که در آن کاغذ لاینر به کاغذ کنگره‌ای (مدیوم) می‌چسبید. در سال 1895، جفرسون فرس (Jefferson Ferres) اولین ماشین تولید ورق سه لایه را برای شرکت سفتون (Sefton) ساخت که در آن یک کاغذ کنگره‌ای شده (مدیوم) بین دو لایه کاغذ لاینر قرار می‌گرفت (شکل 3). ورق سه لایه با ساختار B فلوت، در پاسخ به نیاز برای انواع نازکتر ورق و با تعداد فلوت بیشتر در هر متر تولید شد. فلوت‌های اضافه شده در هر متر، مقاومت به لهیدگی ورق در فرآیند چاپ را افزایش داد. توانایی ورق در حفظ ضخامت خود (عدم لهیدگی) در برابر یک نیروی له‌کننده، در آزمایشگاه و توسط آزمون ((مقاومت لهیدگی مسطح)) (Flat Crush Test) اندازه‌گیری می‌شود (شکل 4). 

بیشتر بخوانید: قیمت و خرید کارتن هفت لایه

ورق با ساختار B فلوت تقریباً 45% مقاومت به لهیدگی مسطح بیشتری از ورق با ساختار A فلوت دارد. این تفاوت سطح بهتری را برای چاپ فراهم می‌کند. مزیت دیگر ورق تولید شده با فلوت B، دقت ابعادی در تا کردن ورق نسبت به ورق تولید شده با فلوت A است. به عنوان یک نقیصه، جعبه‌های تولید شده با ساختار B فلوت در مقایسه با ساختار A فلوت نمی‌توانند وزن جعبه‌هایی را که روی آنها چیده شده است را به خوبی تحمل کنند و مقاومت جعبه‌ها از بالا به پایین کاهش می‌یابد(شکل 5). فلوت (کنگره) C بعد از فلوت B تولید شد. جعبه‌های C فلوت مقاومت به روی هم چینی (انبارش) بیشتری نسبت به جعبه‌های B فلوت دارند؛ اما مقاومت آنها نسبت به جعبه‌های A فلوت کمتر است. ورق‌های C فلوت بهتر از ورق‌های A فلوت تا می‌شوند اما نسبت به ورق‌های B فلوت تا‌شدگی ضعیفتری دارند. همچنین مقاومت لهیدگی مسطح C فلوت بیشتر از A فلوت و کمتر از B فلوت است. ضخامت ورق با ساختار B فلوت تقریباً 175/3mm و با ساختار C فلوت بین 762/4mm تا 969/3mm و با ساختار A فلوت تقریباً 556/5mm تا 762/4mm است (شکل 6). یک راه ساده برای تشخیص نوع فلوت، اندازه‌گیری فاصله بین سه قله فلوت متوالی است. اگر فاصله بین سه قله فلوت متوالی تقریباً 7/12mm باشد، لایه کنگره‌ای(فلوت) از نوع B است. اگر این فاصله 87/15mm باشد، لایه کنگره‌ای C فلوت و اگر این فاصله 19mm باشد، لایه کنگره‌ای A فلوت است. امروزه بسیاری از صنایع برای بسته بندی کالای خود از بسته بندی کارتنی استفاده می کنند که از میان آنها می توان به مواد غذایی ، میوه جات ، مواد شوینده و بهداشتی ، لوازم خانگی ، صنایع دارویی ، کالاهای الکتریکی ، صنعت حمل و نقل و لوازم یدکی خودرو و … اشاره نمود. از مزایای بسته بندی کارتنی میتوان به چاپ پذیری مناسب ، قابلیت برش و تا پذیری ، تحمل وزن بالا ، قابل بازیافت بودن و سازگاری با محیط زیست ، قیمت مناسب و سرعت تولید بالا اشاره نمود. پس شناخت و کسب حدودی دانش بسته بندی برای تولید کنندگان و استفاده کنندگان کارتن بسته بندی امری الزامیست. شرکت مهندسین خبره میهن با افتخار آماده ارائه هرگونه مشاوره و آموزش در مورد انواع کارتن بسته بندی و استانداردهای آن به تولید کنندگان و فعالان اقتصادی می باشد.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، گریدهای مقوا بر اساس عوامل مختلفی از جمله وزن (جرم بر واحد مساحت)، نوع فلوت و مواد استفاده شده برای لاینرها تعیین می شوند. فلوت ها به عنوان تثبیت کننده عمل می کنند و از بارهای سنگین پشتیبانی می کنند، در حالی که فضای بین آنها به عنوان یک بالشتک برای محتویات عمل می کند.

فلوت A با بزرگترین سایز، دارای یک لاینر روکش بیرونی ضخیم است که به دلیل خواص چیدمان عالی، آن را برای اقلام ظریف مناسب می کند.

فلوت B، با ارتفاع کمتر در قوس و تعداد بیشتری از فلوت‌ها در هر فوت، سطح صاف فراهم می‌کند که برای چاپ با کیفیت بالا مناسب است.

فلوت C، رایج‌ترین نوع کانتینر مقوایی است که خواص مناسبی در زمینه چیدمان و چاپ ارائه می‌دهد.

فلوت E با داشتن بیشترین تعداد فلوت در هر فوت، تعادلی بین مقاومت به لهیدگی و چاپ با کیفیت بالا ایجاد می کند. انتخاب نوع فلوت بستگی به مصرف موردنظر دارد: فلوت A برای جعبه های سنگین، فلوت B برای کاربردهایی که در آن استحکام فشاری بالا ضروری نیست و فلوت C برای مواردی که به هر دو استحکام فشاری و چیدمانی خوب نیاز دارند. فلوت‌های E و F برای جعبه‌های کوچک‌تر استفاده می‌شوند.

کاغذ مقوا در برابر شرایط سخت مقاومت می کند و در هنگام چیدن با ارتفاع زیاد در برابر خم شدن مقاوم است. فضای خالی هوا در داخل به عنوان عایق حرارتی عمل می کند و باعث تسهیل گردش هوا و محافظت در برابر تغییرات ناگهانی شرایط جوی می شود.

ضریب کنگره

تعداد تقریبی کنگره در متر

ارتفاع کنگره (میلیمتر)

ویژگی

نوع فلوت

53/1-37/1

115-102

7/4-1/4

فلوت های بزرگ

به ندرت استفاده می شوند.

A

39/1-26/1

 

170-150

65/2-3/2

 

انعطاف پذیری خوب

استحکام فشاری بالا

B

48/1-36/1

130-120

92/3-3/3

لبه ها به راحتی خرد می شوند

C

32/1-18/1

315-270

39/1-1/1

مقاومت عالی در برابر خرد شدن در حالت صاف

E

25/1-20/1

420-410

8/0-7/0

مشهور به میکرو-فلوت با ویژگی های عالی

F

انواع فلوت
ما با ارائه راه حل های برتر بسته بندی به مشتریان خود کمک می کنیم تا در بازار متمایز شوند

برای رسیدن به این هدف، ما به طور مستمر در توسعه روابط خود با مشتریان خود سرمایه گذاری می کنیم تا بتوانیم نیازهای امروز و فردای مشتریان خود را برآورده کنیم. تیم مشاوره و طراحی خبره میهن پس از شنیدن خواسته های مشتریان، راه های مختلف بسته بندی محصول را مورد بررسی قرار داد و سپس با استفاده از تجربیات ارزشمند گذشته و دانش روز بسته بندی و استفاده از فناوری های نوین، بهینه ترین نوع بسته بندی را مورد بررسی قرار داد. در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با ما روی دکمه مشاوره رایگان کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *