کیلومتر 5 اتوبان کرج قزوین، شهرک صنعتی بهارستان، گلستان ششم غربی، پلاک 127

02634760670 - 02634760476

جستجو

تصمیم گیری در مدیریت رفتار سازمانی

تصمیم گیری در مدیریت رفتار سازمانی، عبارت است از انتخاب یک راه از میان راه های مختلف یا به عبارتی تصمیم گیری، جوهر اصلی مدیریت است که سازمان با انتخاب یک راه حل به اهداف خود نایل می شود. در ادامه این مطلب از سایت شرکت مهندسین خبره میهن به توضیحات بیشتری درباره تصمیم گیری در مدیریت رفتار سازمانی می پردازیم با ما همراه باشید. 

تصمیم گیری در مدیریت

اصول و مبانی تصمیم گیری

پایه های شناختی تصمیم گیری

طبق نظریه هربرت سایمون، تصمیم گیری جوهر اصلی مدیریت می باشد. همچنین او معتقد بود که کیفیت مدیریت، تابع کیفیت تصمیم گیری است. تصمیم گیری به تنهایی مهم ترین وظیفه مدیر است زیرا کیفیت طرح و برنامه ها، اثربخشی و کارامدی استراتژی و کیفیت نتایجی که از اعمال آن ها بدست می آید، همگی تابع کیفیت تصمیماتی است که مدیر اتخاذ می کند.

 

فرایند تصمیم گیری

این فرایند شامل موارد زیر می باشد:

  • تعریف مسئله: یک مسئله یا مشکل زمانی به وجود می آید که بین وضع موجود و وضع مطلوب شکافی بوجود آید. بنابراین باید تعریف روشنی از مسئله در ذهن خود داشته باشیم تا بدانیم چه تصمیمی میخواهیم بگیریم.
  • شناسایی عوامل محدود کننده یا عناصر بحرانی: در تعریف یک مسئله مدیر نیازمند است که عوامل محدود کننده را مدنظر قرار دهد.
  • توسعه گزینه بالقوه: تهیه فهرستی از گزینه های ممکن برای حل مسئله.
  • ارزیابی گزینه ها: در این فرایند قوت و ضعف مربوط به هر یک از گزینه ها مشخص می گردد که کدام گزینه مثبت و کدام گزینه منفی است.
 
 

تمایز فضای تصمیم گیری با تصمیم سازی

فضای تصمیم گیری فضای نیمه روشن است، به طوری که چشم تصمیم گیرنده همه عوامل موجود در محیط را به روشنی نمی بیند، فضا بهم ریخته و انتظارات زیاد است، شبکه ارتباطی ضعیف بوده و اطلاعات بسیار ناقص و رقابت شدید بر سر کسب قدرت وجود دارد. فضای تصمیم سازی فضایی روشن و شفاف است در این فضا همه عناصر به صورت واضح و شفاف همچنین دارای اعتماد به نفس، اطمینان مقاومت در برابر نادرستی، آرامش عقلانی و اعتماد متقابل است. همچنین فضا برای دیگران جهت رشد و نمو نیز محیا می باشد.

 

طیف شرایط تصمیم گیری

همه افراد به هنگام تصمیم گیری باید راه حل های گوناگون را مورد ارزیابی قرار دهند و بیشتر این تصمیمات مربوط به رویدادهای آینده است که پیش بینی آن ها هم چندان آسان نیست. 

انواع مراجع تصمیم گیری

تصمیم گیری فردی: این فرایند تحت تاثیر صفاتی همچون تشویق، اضطراب، درد و رنج، خشم، خستگی و… رخ می دهد که زیان این تصمیم گیری سال ها ادامه می یابد. بدیهی است که همه تصمیم گیری های فردی نمی تواند دارای دقت و کارایی کامل باشد.

تصمیم گیری گروهی: در این تصمیم گیری مدیران از گروه متخصصان و کارشناسان کمک می گیرند و تصمیم گیری می کنند. شکی نیست که تحصیلات و تجارب اعضای گروه و مبادله اطلاعات برای یافتن بهترین تصمیم زمانی حاصل خواهد شد که مدیر بتواند در تصمیمات گروهی مهره ها را به دلخواه کنار هم قرار دهد و وادار کردن اعضای گروه به اظهار نظر از روش های علمی و فنی رهبری استفاده کند.

تصمیم گیری سازمانی: این روش معقول و شاید تنها راه اتخاذ تصمیم باشد یا در مجالس قانون گذاری این نوع تصمیم گیری مفید واقع شود ولی در یک موسسه اداری یا یک شرکت صنعتی که در هرم سازمانی آن مسئولیت ها و اختیارات معین شده، به کارگیری این روش نتایج زیان بخشی به دنبال خواهد داشت.

تصمیم گیری در مدیریت سارمان

تفاوت تصمیم گیری فردی و گروهی

تصمیم گیری فردی: فرایند سریع، ارجح بودن قضاوت فردی، فزونی علاقه در تصمیم گیری، افزایش انگیزه توفیق طلبی می باشد.

تصمیم گیری گروهی: این نوع تصمیم گیری دارای فرایندی آرام، کمک فکری بیشتر، تقسیم وظایف پیچیده، افزایش راهکارهای تصمیم گیری و افزایش جست و جو مسائل می باشد.

 

روشهای تصمیم گیری فردی؛ گروهی و سازمانی

در روشهای تصمیم گیری فرد باید به گونه ای رفتار نماید که نتیجه کار و بازه آن به حداکثر برسد. این تفسیر بیان کننده الگوهای زیر است:
الف)روش عقلایی: اگر شخص بتواند نتیجه بدست آمده از تصمیم گیری را به میزان مطلوبی برساند، فردی معقول نامیده می شود و نوع تصمیم گرفته شده نیز عقلایی و بخردانه تعریف می شود.
ب)روش عقلایی محدود شده: هنگامی که فرد با مسائل پیچیده روبه رو می شود پاسخی که در برابر آنها میدهد به گونه ای است که آن مسائل را محدود می کند که تا به راحتی قابل درک باشند.
ج)روش احساسی-شهودی: فرایندی است ناآگاهانه که در سایه تجربه حاصل می شود به عبارتی تصمیم گیرنده نه منطقی عمل می کند و نه قضاوتش عینی است. بلکه از همان نخست با توجه به نوع سلیقه و اعمال نظر شخصی، یک راه حل بهتر را انتخاب می کند(مدیران استراتژیک)

روش های تصمیم گیری گروهی شامل موارد ذیل می باشد:
الف) طوفان مغزی: در این روش افراد راه حل های ممکن برای حل مسئله را ارائه می دهد بدون آن که به عملی بودن آن توجه کند در این شیوه کمیت راه حل ها مهم می باشد، نه کیفیت آن ها به کارگیری روش طوفان مغزی باعث بوجود آمدن نظریه های جدید می شود (عیب آن تاثیرگذاری)
ب) روش گروه دلفی: در این روش به وسیله اتفاق نظر کارشناسان و متخصصان شروع می شود مسائل مربوط به مشکل مورد نظر طی یک پرسشنامه به تمامی کارشناسانی که اظهار آمادگی نموده اند ارسال می شود و راه حل های خود را بیان می دارند.
ج) روش گروه اسمی : وقتی که زمان کمی وجود دارد از این نوع تصمیم گیری استفاده می شود معمولا اعضای گروه 7 الی 10 نفر می باشند در پشت میز می نشینند و مشکل آنها طرح می شود.
روش تصمیم گیری سازمانی: این امر از روش های عقلایی و فرایندهای شهودی استفاده می کنند ولی تصمیماتی که در سطح سازمان گرفته می شود معمولا به وسیله یک مدیر اتخاذ نمی شود. بسیاری از تصمیمات سازمانی به وسیله چندین مدیر گرفته می شود که دارای دیدگاه و نظرات متفاوتی هستند.

ما با ارائه راه حل های برتر بسته بندی به مشتریان خود کمک می کنیم تا در بازار متمایز شوند

برای رسیدن به این هدف، ما به طور مستمر در توسعه روابط خود با مشتریان خود سرمایه گذاری می کنیم تا بتوانیم نیازهای امروز و فردای مشتریان خود را برآورده کنیم. تیم مشاوره و طراحی خبره میهن پس از شنیدن خواسته های مشتریان، راه های مختلف بسته بندی محصول را مورد بررسی قرار داد و سپس با استفاده از تجربیات ارزشمند گذشته و دانش روز بسته بندی و استفاده از فناوری های نوین، بهینه ترین نوع بسته بندی را مورد بررسی قرار داد. در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با ما روی دکمه مشاوره رایگان کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *