کیلومتر 5 اتوبان کرج قزوین، شهرک صنعتی بهارستان، گلستان ششم غربی، پلاک 127

جستجو

سایه روشن و صفحه بندی در فلکسوگرافی

در کل تاریخ خود، فلکسوگرافی همیشه در حال چاپ هنر خطی با کیفیت و تِرام ها روی مجموعه‌ای گسترده از مواد اولیه بوده است. با این حال، توانایی بهبود یافته در چاپ چهاررنگ با کیفیت بالا و اقتصادی بودن، فلکسوگرافی را نیز به چاپ های دیگر برای بسته بندی برتری داده است.

نقطه سایه روشن

در فلکسوگرافی، شکل نقطه سایه روشن که برای بازتولید تصویر با تون مداوم استفاده می‌شود، می‌تواند به طور قابل توجهی چگالی تصویر را تحت‌تأثیر قرار دهد. نقطه‌های سایه روشن می‌توانند به اشکال مختلفی از جمله مربعی، بیضی‌شکل، هشت‌ضلعی و هم نقاط تقارنی و هم نقاط نامتقارن ایجاد شوند. به عنوان مثال، در پوشش 50٪، نقاط مربعی الگویی شبیه به یک تخته‌ شطرنج تولید می‌کنند، که در آن نقاط تکی فقط در نقاط اتصال خود شروع به اتصال می‌کنند. هنگامی که کلیشه ‌ها از فیلم ساخته می‌شوند، پخش رنگ اتصال نقاط را افزایش می‌دهد، که باعث افزایش ناگهانی چگالی در تصویر چاپی به جای یک گذر پیوسته و صاف می‌شود.
برای کاهش پرش‌های چگالی، چاپگران می‌توانند از انواع دیگری از نقاط استفاده کنند که در پوشش‌های شصت و هفتاد درصد هم به شکلی متمایز باقی می‌مانند و شکل خود را حفظ می‌کنند. معمولاً از نقطه گرد یا نقطه هشت‌ضلعی استفاده می‌شود. اگرچه اکثر نرم‌افزارهای طراحی می‌توانند نقاط گرد را مشخص کنند، انتخاب شکل نقطه باید در مراحل ابتدایی فرآیند انجام شود تا از انتخاب یک شکلی که در RIP ، ایمیجسِتر، تنظیم گر کلیشه در دسترس نیست، جلوگیری شود.

انتخاب قوانین تنظیمی سنتی

انتخاب تنظیمات مناسب تنظیم تصاویر با فرآیند چهار رنگ در فلکسوگرافی به طور معمول توسط نوع بستر چاپ تعیین می‌شود. تعداد سلول‌های انیلوکس و تنظیم تصاویر برای بهترین نتایج تفکیک‌ها باید با هم تطابق داشته باشند. سلول‌های انیلوکس که به کلیشه سایه روشن جوهر می‌دهند، باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا قدرت تولید رنگ مناسبی کنند، اما به اندازه‌ای بزرگ نباشند که نقاط سایه روشن در آنها مثل یک مخزن جوهر غرق شوند. برای سایه روشن ‌های سنتی، رزولوشن به عنوان تعداد خطوط نقاط سایه روشن در هر اینچ بیان می‌شود و به عنوان تنظیم صفحه یا lpi نیز شناخته می‌شود. تنظیم‌های اسکرین بالاتر تصاویر با رزولوشن بالاتر را ایجاد می‌کنند چرا که تعداد بیشتری نقطه در هر اینچ مربع برای بازتولید جزئیات استفاده می‌شود. تصاویر روزنامه (تنظیم اسکرین پایین) را با تصویر مجله ماهانه (تنظیم اسکرین بالا) مقایسه کنید.

صفحه‌بندی استوکاستیک

صفحه‌بندی استوکاستیک، یا همان صفحه‌بندی فرکانس مدوله (FM)، می‌تواند نسبت به صفحه‌بندی سایه روشن سنتی در صنعت چاپ و بسته‌بندی مزیت داشته باشد. صفحه‌بندی استوکاستیک از ایجاد مشکل موآره (moiré) جلوگیری می‌کند و امکان استفاده از رنگ‌هایHiFi را به چاپگرهای فلکسوگرافی می‌دهد. رنگ‌های HiFi شامل به‌کارگیری شش یا حتی هفت رنگ ترکیبی است.
به‌هنگام استفاده از صفحه‌بندی استوکاستیک، اندازه نقطه به‌کار رفته بسیار کوچک است و به اندازه نقطه هایلایت در صفحه‌بندی سنتی می‌باشد. از آنجایی در فلکسوگرافی پخش رنگ قابل توجه اتفاق می‌افتد، صفحه‌بندی استوکاستیک تنها پس از انجام اثر انگشت چاپگر و جداکننده رنگ باید برای تعیین اندازه نقطه ایده آل و جبران دقیق پخش رنگ استفاده شود.

برای کاهش تغییرات چگالی در سایه روشن ها، نقاط گرد ترجیح داده می‌شوند. نقاط گرد تا زمانی که پوشش تقریباً 65٪ ایی برای نقاط گرد تقارنی و 75٪ ایی برای نقاط نامتقارن یکدیگر را لمس نکنند. در این میزان پوشش بیشتر، پخش رنگ کمتر است و کنترل یا جبران آن آسان‌تر است.

شکل نقطه سایه روشن

هایلایت ها

بیشتر کلیشه های فتوپلیمری توانایی نگه داشتن 2% نقاط هایلایت را دارند. با این حال، اگر کلیشه ها به درستی در معرض نور قرار نگیرند، تینت‌های صفحه نمایش و نقاط هایلایت کمتر از 3% ممکن است به طور کلی از دست بروند. از آنجایی که نقاط کوچک نواحی هایلایت در معرض افزایش تقریباً زیاد هستند، مهم است که در باره هر گونه محدودیت هایلایت با چاپگر قبل از جداسازی‌ها بحث شود. اگرچه چاپگران در لیتوگرافی آفست قادر به چاپ نقاط برجسته قابل قبول با استفاده از 5% نقاط فیلم هستند، چاپگران فلکسوگرافی ممکن است بخواهند با در نظر گرفتن پخش رنگ، نقطه هایلایت روشن را به 2% کاهش دهند.

نقاط هایلایت در کلیشه

سایه ها و حاشیه‌نگاری‌ها

پخش رنگ در چاپ فلکسوگرافی در نقاط هایلایت باعث می‌شود که چاپ یک سایه که به سفیدی می‌رسد، بدون شکست تند در لبه‌ی نقطه برجسته دشوار شود. هنگام طراحی تصاویر برای فلکسوگرافی، بهتر است از انتهای طراحی به تدریج کم کرد (بهتر از سفیدی) یا مرزی در انتهای تصویر قرار گیرد.

خطوط صفحه و سلول ها در هر اینچ

در صنعت کارتن‌سازی ترام ها با دامنه‌های تراکم 45، 55، 65 یا 85 نقطه در هر اینچ چاپ می‌کند.

چاپگرهای فلکسوگرافی روزنامه ترام ها را با دامنه‌های تراکم 65 تا 100 نقطه در هر اینچ چاپ می‌کنند.

بسته‌بندی انعطاف‌پذیر روی بستر فیلمی معمولاً با دامنه‌های تراکم 120 تا 150 نقطه در هر اینچ انجام می‌شود.

چاپگرهای لیبل با کیفیت بالا دارای قابلیت چاپ تصاویر با دامنه تراکم 200 نقطه در هر اینچ هستند.

زوایای سلول‌های آنیلوکس و زوایای اسکرین ترام

سلول‌ها بر روی یک سیلندر آنیلوکس با یکی از سه زاویه 30 درجه، 45 درجه یا 60 درجه حکاکی می‌شوند.

زوایای سلول‌های آنیلوکس و زوایای اسکرین ترام

تعداد خطوط در هر اینچ روی کلیشه نباید بیش از 25٪ از تعداد سلول‌ها در هر اینچ روی آنیلوکس باشد. بطور ایده‌آل، آنیلوکس باید حداقل 4 سلول برای هر نقطه سایه روشن داشته باشد.

برای جلوگیری از موآره آنیلوکس، زوایای اسکرین فیلم یا کلیشه باید حداقل 7.5 درجه از زاویه‌ی سلول آنیلوکس فاصله داشته باشند. همچنین، زوایای اسکرین سیان، مگنتا، زرد، و مشکی نیز باید حداقل 15 درجه از یکدیگر فاصله داشته باشند.

زوایای اسکرین ترام افست

ما با ارائه راه حل های برتر بسته بندی به مشتریان خود کمک می کنیم تا در بازار متمایز شوند

برای رسیدن به این هدف، ما به طور مستمر در توسعه روابط خود با مشتریان خود سرمایه گذاری می کنیم تا بتوانیم نیازهای امروز و فردای مشتریان خود را برآورده کنیم. تیم مشاوره و طراحی خبره میهن پس از شنیدن خواسته های مشتریان، راه های مختلف بسته بندی محصول را مورد بررسی قرار داد و سپس با استفاده از تجربیات ارزشمند گذشته و دانش روز بسته بندی و استفاده از فناوری های نوین، بهینه ترین نوع بسته بندی را مورد بررسی قرار داد. در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با ما روی دکمه مشاوره رایگان کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *