کیلومتر 5 اتوبان کرج قزوین، شهرک صنعتی بهارستان، گلستان ششم غربی، پلاک 127

02634760670 - 02634760476

جستجو

چه کاغذهایی را نمی توان بازیافت کرد؟

شاید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که چه کاغذهایی را نمی توان بازیافت کرد؟ برای پاسخ به این سوال، باید ابتدا به دلایل بازیافت کاغذ بپردازیم. ممکن است ندانید که هر ساله میلیون‌ها درخت برای تولید کاغذ قطع می‌شوند و این موضوع چه تأثیر منفی بر محیط زیست ما دارد. بر اساس آمارها، هر ساله حدود ۱۰۰ هزار تن کاغذ دور ریخته می‌شود. بازیافت این حجم از کاغذها به حفظ حیات ما و حمایت از محیط زیست کمک می‌کند. تقریباً ۵۰ درصد از این مقدار کاغذ بازیافت می‌شود، اما برخی از کاغذها قابلیت بازیافت ندارند. در این از سایت خبره میهن به بررسی مزایای بازیافت می‌پردازیم و 5 نوع از کاغذهایی که هیچوقت بازیافت نمی شوند را معرفی می‌کنیم.

چه نوع کاغذهایی قابل بازیافت نیستند؟

باوری که عمدتا در بین مردم وجود دارد این است که کاغذ یک ماده قابل بازیافت می باشد و این درست است اما کاغذ تحت یک سری فرایند خاص قابلیت بازیافت خود را از دست می دهد. انواع مختلفی از کاغذ را می توان بازیافت کرد، از جمله کاغذ سفید دفتری، روزنامه، کارتن، مجله، کاتالوگ، و … اما انواعی از کاغذها قابل بازیافت نیستند، از جمله کاغذهای روکش دار، کاغذهای آلوده به مواد غذایی، جعبه‌های آبمیوه، کارتن پیتزا و فست فود، لیوان‌های کاغذی، دستمال کاغذی، و کاغذ یا مجله با پوشش پلاستیکی و … .

مزیت مهم بازیافت کاغذ

مزایای بازیافت کاغذ اهمیت زیادی دارد، به خصوص زمانی که می‌فهمیم بیش از یک سوم زباله‌ها از کاغذ تشکیل شده‌اند. استفاده از آب در تولید کاغذ ضروری است، به عنوان مثال، برای تولید هر برگ کاغذ A4 بیش از 10 لیتر آب مصرف می‌شود. این امر باعث توجه بیشتر به بازیافت کاغذ شده است، زیرا این عمل باعث صرفه‌جویی حدود 80 درصد در مصرف آب می‌شود.

از سوی دیگر، برای تولید هر تن کاغذ، ۱۷ درخت بزرگ قطع می‌شود که این اقدام منجر به از بین رفتن جنگل‌ها و زیستگاه‌های طبیعی می‌شود. بازیافت زباله به طور کلی منجر به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و دی اکسید کربن ناشی از سوزاندن زباله‌ها می‌شود. برای مطالعه بیشتر درباره کارتن اسباب کشی کلیک کنید.

آیا دستمال کاغذی قابل بازیافت است؟

معمولاً دستمال کاغذی قابل بازیافت نیست، زیرا اغلب حاوی مواد دیگری مانند رنگ یا الیاف مختلف است که باعث بروز مشکل در فرآیند بازیافت می‌شوند. همچنین، ممکن است در مصرف دستمال کاغذی با مواد غذایی آلوده شود که نیز بازیافت را دشوارتر می‌کند.

آیا شانه تخم مرغ قابل بازیافت است؟

شاید در برخی موارد شانه تخم‌مرغ قابل بازیافت باشد، اما بسیاری از آنها که به طور معمول در بازار عرضه می‌شوند، حاوی مواد افزودنی نظیر رنگ و الیاف مختلف می باشند که ممکن است فرآیند بازیافت را دشوار کنند. همچنین، اگر شانه تخم‌مرغ با مواد غذایی آلوده شده باشد، این موضوع نیز ممکن است بازیافت را مشکل کند. 

۱۱ نوع کاغذ که قابل بازیافت نیستند

در ادامه این بخش از مطلب به ارائه توضیحات بیشتری درباره انواع کاغذهایی که قابل بازیافت نیستند و مصارف آنها در صنعت کارتن سازی می پردازیم.

1. دستمال کاغذی

به طور کلی محصولات آرایشی و بهداشتی مثل دستمال کاغذی، دستمال مرطوب، رول دستمال آشپزخانه و … قابل بازیافت نیستند. این محصولات کاغذی قابل بازیافت نیستند، زیرا معمولاً با غذا، چربی یا مایعات دیگر آلوده می‌شوند. علاوه بر این، بسیاری از کاغذهای دستمال از کاغذ بازیافتی ساخته شده است. بنابراین، نمی‌توان آنها را دوباره بازیافت کرد، زیرا الیاف کاغذ به اندازه کافی کوتاه هستند و در نتیجه در فرآیند بازیافت منجر به تولید خمیر کاغذ با کیفیت پایین می‌شود. اگر بخواهید بیشتر در مورد نحوه دقیق بازیافت کاغذ مطالعه کنید، می‌توانید مقاله من را که 10 مرحله بازیافت کاغذ را پوشش می‌دهد، بررسی کنید. ممکن است فکر کنید دستمال‌ها از نظر محیط‌زیستی مفید هستند زیرا از کاغذ ساخته شده‌اند، اما هنوز یک محصول یک‌بار مصرفی است که قابل بازیافت نیست.

بازیافت دستمال سفره

2. دستمال توالت

کاغذ توالت حتی اگر آلوده نباشد، قابل بازیافت نیست، زیرا الیاف کاغذ کوتاه هستند. با این حال، نکته مثبت این است که لوله کارتنی قابل بازیافت است. این الیاف کوتاه باعث ایجاد خمیر کاغذ با کیفیت پایین می‌شود که در فرآیند بازیافت نمی‌توان از آن به خوبی استفاده کرد. همچنین، ممکن است دستمال توالت به دلیل آلودگی به مواد مثل چربی، اسیدها، یا شوینده‌ها، قابلیت بازیافت را از دست بدهد. از آنجا که دستمال توالت اغلب با مواد غذایی و چربی‌ها در تماس است و الیاف کوتاه دارد، فرآیند بازیافت آن به مشکل برمی‌خورد و از بازیافت موثر جلوگیری می‌شود.

 

3. دستمال حوله ای

دستمال‌های حوله ای و کاغذی نباید در مخزن بازیافت قرار گیرند، زیرا مشابه کاغذ توالت و دستمال‌های کاغذی، الیاف آنها خیلی کوتاه هستند. علاوه بر این، دستمال‌های کاغذی اغلب با مایعات، غذا یا چربی آلوده می‌شوند که باعث آلودگی کل دسته کاغذ قابل بازیافت می‌شود. به جای اینکه دستمال‌های کاغذی استفاده شده را در سطل زباله بیندازید، می‌توانید آنها را به همراه باقی مواد دور ریزخوراکی‌تان کمپوست کنید – آنها را با پوست تخم‌مرغ، تفاله قهوه، پوست میوه و سبزیجات و … بریزید. در نهایت، کمپوست کردن یکی از اشکال دیگر بازیافت است.

 

بازیافت دستمال کاغذی

4. کاغذ روغنی

انواع کاغذ موم شده و کاغذ روغنی برای پوشاندن کف ظرف غذاها و نگه داری مواد خوراکی کاربردی است اما برای بازیافت مواد مفیدی نیستند. کاغذ واکسید به دلیل پوشش دهی با موم قابل بازیافت نیست و به عنوان “کاغذ مختلط” محسوب می‌شود.

بازیافت کاغذ روغنی

5. رسید (کاغذ حرارتی)

برخی از فیش‌ها قابل بازیافت هستند، اما بیشتر آنها نمی‌توانند بازیافت شوند. این به دلیل استفاده از کاغذ حرارتی است که حاوی BPA است و در برابر تجزیه تشکیل مقاومت دارد. علاوه بر این، چنین فیش‌هایی قابل بازیافت یا کمپوست نمی‌باشند و باید در سطل زباله دور ریخته شوند.

اگر این نوع کاغذ در مراکز بازیافت کاغذ قرار گیرد، احتمالاً به محصولاتی مانند کاغذ توالت، دستمال کاغذی، سفره کاغذی و یکبار مصرف، کیسه‌های خرید و سایر موارد روزمره که مصرف می‌کنیم، تبدیل خواهد شد. نقطه منفی این است که فیش‌ها ممکن است کل دسته بازیافتی کاغذ را با مواد شیمیایی که حاوی هستند آلوده کنند.

بازیافت کاغذ رسید

6. کاغذ خرد شده

تکه های کاغذهای خرید شده گزینه مناسبی برای بازیافت نیستند زیرا وقتی کاغذ خرد می شود، الیاف کوتاه تر می شوند و در فرآیند بازیافت کاربرد کمتری دارند. فرایند جمع آوری کاغذ خرد شده نیز می تواند آزاردهنده باشد مگر اینکه آن را در یک کیسه یا جعبه نگه دارید. بهرحال جمع آوری کاغذ خرد شده برای بازیافت کاربردی ندارد و تنها به محل دفن زباله منتقل خواهد شد. 

بازیافت کاغذ خرد شده

7. کاغذ یا برچسب چسبناک

جمع آوری کاغذ برچسبدار در سطل بازیافت کاری بیهوده است چرا که بازیافت این مواد به دلیل چسبی که در آنها به کار رفته است، سخت است.

مسئله اصلی تاثیری است که چسب می‌تواند بر ماشین‌های بازیافت داشته باشد که منجر به گیر کردن در فرایند بازیافت می شود. به همین دلیل است که اکثر کارخانه های بازیافت از پذیرش کاغذ برچسب دار به عنوان یک محصول بازیافتی خودداری می کنند.

بازیافت کاغذ برچسب دار

8. کاغذ پوشش داده شده با پلاستیک

اگر کاغذ دارای پوشش پلاستیکی یا آلومینیومی باشد، می توان آن را بازیافت کرد، اما بسیار گران تر و پیچیده تر خواهد بود. برخی از پوشش های پلاستیکی را می توان در طول فرآیند بازیافت از کاغذ جدا کرد. با این حال، استفاده از مواد بکر برای تولید محصولات جدید اغلب ارزان‌تر و آسان‌تر از بازیافت کاغذهای پوشیده شده با پلاستیک است.

کاغذ پوشش داده شده با پلاستیک برای کمپوست سازی مناسب نیست و بیشتر اوقات، چنین محصولاتی به جای بازیافت، برای گرما سوزانده می شوند یا دفن می شوند. به عنوان مثال، فنجان ها و بشقاب های قهوه “کاغذی” دارای یک لایه پلاستیکی نازک (پلی اتیلن) هستند تا مایعات را بدون نشتی در سراسر محل نگهداری کند. به همین دلیل است که فنجان های قهوه آماده قابل بازیافت و زیست تخریب پذیر نیستند.

بیشتر بخوانید: بررسی مشکلات موجود در بازار کاغذ بسته بندی

9. بسته بندی کاغذ کادو

برخی از کاغذهای بسته بندی هدیه شامل بافت، نوار چسب، روبان، زرق و برق یا تزئینات دیگری هستند که قابل بازیافت نیستند.

اگر مطمئن نیستید که می توانید آن را بازیافت کنید، تست فشردگی و مچاله شدن کاغذ(scrunch test) را انجام دهید. اگر مچاله و تاخورده باقی بماند، احتمالاً کاغذ است. قبل از بازیافت، هر گونه نوار چسبنده و تزئینات را بردارید.

بازیافت کاغذ کادو

10. کارتن های شیر یا آب میوه

کارتن های شیر و آب میوه عمدتاً از کاغذ ساخته می شوند. با این حال، این کارتن ها همچنین دارای یک لایه نازک از پلاستیک، آلومینیوم یا در برخی موارد شامل هر دو هستند. در این حالت برای بازیافت کاربردی ندارند.

بازیافت کارتن شیر یا آبمیوه

11. جعبه پیتزا

اگر جعبه پیتزا تمیز باشد و با غذا آغشته نشده باشد، می توانید آن را بازیافت کنید. اما ابتدا باید تمام قسمت های کثیف را جدا کنید چرا که جعبه های چرب پیتزا را نمی توان بازیافت کرد. آنها می توانند کمپوست شوند. به این دلیل که وقتی کاغذ بازیافت می شود، با آب مخلوط می شود. بنابراین افزودن هر روغنی به مخلوط اساساً کل دسته را آلوده و خراب می کند.

بازیافت جعبه پیتزا

آیا کارتن قابل بازیافت است؟

جعبه کارتن ها قابل بازیافت هستند. در واقع الیاف کاغذ موجود در کارتن ها برای ساخت محصولات جدید بسیار ارزشمند و مفید است. کارتن ها از 70 تا 90 درصد مقوا ساخته شده اند که مانند کاغذ قابل بازیافت می باشند. در برخی موارد بر روی کارتن برای چاپ طرح و بسته بندی یک لایه آستر پلاستیک یا لمینتی وجود دارد که باید قبل از بازیافت از کاغذ جدا شود. پس از جمع آوری، کارتن ها از سایر مواد قابل بازیافت جدا می شوند. 

ما با ارائه راه حل های برتر بسته بندی به مشتریان خود کمک می کنیم تا در بازار متمایز شوند

برای رسیدن به این هدف، ما به طور مستمر در توسعه روابط خود با مشتریان خود سرمایه گذاری می کنیم تا بتوانیم نیازهای امروز و فردای مشتریان خود را برآورده کنیم. تیم مشاوره و طراحی خبره میهن پس از شنیدن خواسته های مشتریان، راه های مختلف بسته بندی محصول را مورد بررسی قرار داد و سپس با استفاده از تجربیات ارزشمند گذشته و دانش روز بسته بندی و استفاده از فناوری های نوین، بهینه ترین نوع بسته بندی را مورد بررسی قرار داد. در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با ما روی دکمه مشاوره رایگان کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *