کیلومتر 5 اتوبان کرج قزوین، شهرک صنعتی بهارستان، گلستان ششم غربی، پلاک 127

02634760670 - 02634760476

جستجو

قالب و کلیشه در کارتن سازی

در دنیای صنعت کارتن‌سازی استفاده از کلیشه‌ و قالب، به عنوان یک رهنمود و استاندارد طراحی، جزء اصول اساسی محسوب می‌گردد. کلیشه و قالب در کارتن سازی به عنوان الگوهای معیاری، در فرآیند تولید و طراحی بسته‌بندی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در طراحی جعبه‌ها و بسته‌بندی‌ها، قالب‌های استاندارد به منظور تضمین یکنواختی و کیفیت بالا، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قالب‌ها، با توجه به اصول هندسی و زیبایی، به منظور ایجاد جعبه‌هایی با شکل‌ها و ابعاد دقیق، به چشم می‌خورند.

قالب یک ابزار تخصصی است که برای برش و شکل دادن به مواد بسته بندی استفاده می شود. شما می توانید قالب را ابزاری تصور کنید که به روش خاص مورد نیاز برای برش بسته بندی سفارشی شکل میگیرد. انواع مختلفی از قالب های مورد استفاده در صنعت بسته بندی وجود دارد که هرکدام دارای ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فرد خود هستند. در اینجا به برخی از رایج ترین انواع قالب های مورد استفاده در صنعت کارتن سازی می پردازیم.

قالب ساده برای کارتن سازی

این نوع قالب برای برش اشکال مسطح از ورق فلز یا مواد دیگر استفاده می شود. این اساسی ترین نوع قالب است و اغلب برای اشکال ساده مانند دایره یا مربع استفاده می شود.

قالب مرکب

این نوع قالب برای برش اشکال پیچیده تر که نیاز به برش های متعدد دارند استفاده میشود. این شامل دو مرحله برش یا بیشتر در روند ماشین چاپ است.

قالب انتقال دهنده

این نوع قالب برای برش اشکال پیچیده ای که نیاز به عملیات چندگانه دارند استفاده میشود. این شامل چندین دستگاه است که عملیات مختلف را بر روی مواد همانطور که از روی دستگاه چاپ حرکت میکنند، انجام می دهد.

قالب پیشرونده

این نوع قالب نیز برای برش اشکال پیچیده ای که نیاز به عملیات چندگانه دارند استفاده میشود. این شامل چندین ایستگاه است که عملیات مختلفی را بر روی مواد انجام میدهند، اما برخلاف قالب انتقال دهنده، مواد را از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر با استفاده از یک نوار تغذیه می کند.

قالب ترکیبی

این نوع قالب دو یا چند نوع قالب را در یک ابزار ترکیب میکند.این میتواند مورد استفاده قرار گیرد برای ایجاد اشکال پیچیده است که نیاز به عملیات و برش های متعدد است. به طور کلی، انواع مختلفی از قالب های مورد استفاده در صنعت بسته بندی وجود دارد که هرکدام دارای ویژگی ها و کاربرد های منحصر به فرد خود هستند.

کلیشه در کارتن سازی

کلیشه یک صفحه چاپ با آرم مخصوص برندتان برروی آن است که برای چاپ فویل استفاده میشود. کلشه از فلز ساخته شده است و در دستگاه هایی نصب شده اند که جعبه ها، کیسه ها، برچسب ها و سایر مواد بسته بندی را مارک میکند. صنعت بسته بندی در چند دهه اخیر تغییرات قابل توجهی داشته است و چندین روند بزرگ کسب و کار را شکل داده است. دو مورد از این روند ها، پایداری و دیجیتال( به ویژه در تجارت الکترونیک)، انتظار می رود چالش های قابل توجهی را برای رهبران صنعت و همچنین فرصت های تحول آفرین که ممکن است یک بار در طول عمر ایجاد می شود، ایجاد کند. استفاده از کلیشه در صنعت بسته بندی، در طراحی بسته بندی به یک عمل معمول در صنعت تبدیل شده است. با این حال، با افزایش نگرانی های پایداری، اصطلاحات کلیشه ای و اعلامیه های تقریبا بی معنی محیط زیست، به یک مسئله مهم تبدیل شده است. متاسفانه، بسیاری از کسب و کارها لزوما نگران درک مسائل پیچیده پایداری نیستند که محصولات خود را احاطه کرده است. به همین ترتیب، مقادیر زیادی از اصطلاحات پایداری در معرض خطر نه تنها گمراه کننده بودن، بلکه به طور کامل معنی خود را از دست دادن هستند. امروزه انواع مختلفی از روش های چاپ کلیشه وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. در اینجا برخی از رایج ترین روش های چاپ کلیشه مورد استفاده در صنعت بسته بندی را بررسی می کنیم.

کلیشه دیجیتال

این روش از تکنولوژی دیجیتال برای چاپ تصاویر به طور مستقیم برروی مواد بسته بندی مانند جعبه های مقوایی، کیسه های پلاستیکی و برچسب ها استفاده میکند. چاپ دیجیتال تصاویر با کیفیت بالا و با دقت رنگ عالی ارائه میدهد و آن را برای انواع مشاغل ایده آل می کند.

کلیشه چاپ سیلک

این روش شامل استفاده از یک شابلون برای انتقال جوهر بر روی بستر از طریق یک صفحه توری است. شابلون ها مناطقی را که جوهر نباید اعمال شود مسدود می کند، در حالی که اجازه میدهد جوهر در مناطق دیگر که تعریف شده است عبور کند و طرح ساخته شده شکل می گیرد.

کلیشه ژلاتینی

کلیشه ژلاتینی یک نوع کلیشه است که در چاپ فلکسو استفاده میشود. این کلیشه از ورقه های انعطاف پذیر ساخته شده است که با استفاده از پلاستیک، ژلاتین یا سیلیکون برای چاپ رو سطوح گوناگون( اکثرا پلیمر) استفاده می شود. کلیشه ژلاتینی در صنعت کارتن سازی و چاپ غلتکی مورد استفاده قرار میگیرد. در فرآیند چاپ فلکسو، کلیشه ژلاتینی حاوی طرح، مستقیما با جنس چاپ شونده در تماس قرار میگیرد و طرح مورد نظر را بر روی سطح منتقل میکند.

کلیشه فلزی

این نوع کلیشه، در چاپ طلاکوب و چاپ فلکسو مورد استفاده قرار میگیرد. این کلیشه از جنس های مختلفی ساخته میشود که یکی از این جنس ها فلز است. صفحه فلزی با تصویر یا متن چاپ شده حک میشود و سپس جوهر با استفاده از یک پد سیلیکونی از صفحه به بستر منتقل میشود. عمق کلیشه های فلزی تقریبا بین 18 تا 25 میکرومتر است و این امر با توجه به برنامه طرح و سفارش متغیر است. چاپ کلیشه فلزی معمولا در صنعت بسته بندی برا چاپ آرم ها، اطلاعات نام تجاری و اطلاعات محصول در مواد بسته بندی مانند جعبه های مقوایی، کیسه های پلاستیکی و برچسب ها استفاده میشود. هر روش چاپ کلیشه با توجه به عواملی مانند هزینه، کیفیت، سرعت، حجم و...، دارای مزایا و معایبی است.

کاربرد زینک(روی) در تولید کارتن

زینک فلزی است که سالهاست در صنعت بسته بندی مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده معمولا به عنوان یک پوشش بر روی قوطی های فولادی یا آلومینیومی برای جلوگیری از خوردگی و حفظ کیفیت محصول استفاده میشود. زینک(روی) همچنین به عنوان یک نانوذره برا افزایش مقاومت مکانیکی مواد بسته بندی و انتقال اثر آنتی اکسیدانی یا ضد میکروبی، استفاده میشود. علاوه بر استفاده از آن به عنوان یک پوشش، زینک(روی) در تولید مواد پلیمری زیست تخریب پذیر بر پایه PVC، نیز استفاده میشود. استفاده از مواد افزودنی حاوی زینک(روی) در مواد پلیمری باعث بهبود تجزیه پذیری آنها در شرایط طبیعی میشود. این مواد به طور گسترده ای در صنعت بسته بندی برای کاربرد های مختلف مانند دستگاه های پزشکی، اسباب بازی ها، چرم مصنوعی و محصولات کابلی استفاده میشود. انتظار می رود استفاده از زینک(روی) در صنعت بسته بندی در سال های آینده رشد کند. بر اساس گزارش StartUs insight، یکی از 10 روند برتر در صنعت بسته بندی استفاده از فناوری نانو در بسته بندی است. انتظار میرود نانوذرات روی با افزایش مقاومت مکانیکی مواد بسته بندی، نقش مهمی در این روند داشته باشند.

ما با ارائه راه حل های برتر بسته بندی به مشتریان خود کمک می کنیم تا در بازار متمایز شوند

برای رسیدن به این هدف، ما به طور مستمر در توسعه روابط خود با مشتریان خود سرمایه گذاری می کنیم تا بتوانیم نیازهای امروز و فردای مشتریان خود را برآورده کنیم. تیم مشاوره و طراحی خبره میهن پس از شنیدن خواسته های مشتریان، راه های مختلف بسته بندی محصول را مورد بررسی قرار داد و سپس با استفاده از تجربیات ارزشمند گذشته و دانش روز بسته بندی و استفاده از فناوری های نوین، بهینه ترین نوع بسته بندی را مورد بررسی قرار داد. در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با ما روی دکمه مشاوره رایگان کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *